Het jaar 2014 zit er weer op. Een jaar waarin er veelvuldig werd gesproken over de houdbaarheidsdatum van beltegoed. De Consumentenbond maakte zich sterk voor een langere geldigheid van beltegoed bij abonnementen. In de huidige opzet ben je als consument namelijk je tegoed aan minuten, sms’jes of MB kwijt aan het einde van de maand. Zonde natuurlijk en daarom stuurde de Consumentenbond aan op wetgeving rondom de geldigheid van beltegoed. Heel even leek dit bewaarheid te worden, ware het niet dat Henk Kamp, minister van Economische Zaken, uiteindelijk geen heil zag in dit plan. Feit is dus dat je als abonnementhouder nog steeds je niet bestede minuten, sms’jes of MB aan het einde van de maand in rook op ziet gaan en dat wil natuurlijk niemand!

beltegoed

Deze korte houdbaarheid van slechts één maand is dan ook één van de redenen dat veel mensen niet kiezen voor een abonnement maar voor een prepaid-simkaart. Volgens onderzoek van Telecompaper Consumer Panel gaat het hier om 30% van de consumenten. Zij geven de voorkeur aan prepaid beltegoed dat in de regel veel langer geldiger is. Hoe lang? Minimaal zes maanden, maar meer specifiek is dit afhankelijk van de provider. Alle providers hebben namelijk allemaal een eigen policy ten aanzien van de houdbaarheid van beltegoed. Hieronder lichten we de houdbaarheid-policy van de vier grootste providers uit.

Lycamobile

Het beltegoed van Lycamobile is onbeperkt geldig. Er is wel één belangrijke voorwaarde om het beltegoed ‘in leven te houden’: je moet het iedere zes maanden minimaal één keer gebruiken (d.w.z. bellen, sms’en etc.). Doe je dit niet , dan wordt het beltegoed bevroren, wat inhoudt dat je het beltegoed niet meer kan gebruiken. Ben je het dan kwijt? Nee, je hebt na bevriezing drie maanden de tijd om het beltegoed weer terug te krijgen. Binnen deze drie maanden moet je Lyca beltegoed kopen en opwaarderen, waarna je oude beltegoed weer wordt vrijgegeven. Doe je ook dit niet, dan zal je Lycamobile simkaart inclusief je beltegoed geblokkeerd worden.

Vodafone

Ook Vodafone heeft zoals gezegd een eigen houdbaarheid-policy. De geldigheid van hun beltegoed is twaalf maanden. Voordeel is echter dat iedere keer dat je je beltegoed opwaardeert deze twaalf maanden opnieuw ingaan (voor het gehele saldo aan beltegoed dus). Let wel op, het voorgaande geldt niet voor Vodafone opwaarderen met €10. Opwaardering met dit bedrag is namelijk slechts drie maanden geldig.

Lebara

Lebara beltegoed is onbeperkt geldig, mits je het eens in de zes maanden opwaardeert. Indien je het zes maanden lang niet opwaardeert, wordt het evenals bij Lycamobile bevroren. Waar je bij Lycamobile beltegoed moet kopen om het bevroren beltegoed terug te krijgen, moet je bij Lebara bellen naar 1244 om je beltegoed op te waarderen. Dit moet je binnen drie maanden na bevriezing doen. Doe je dit niet, dan ben je niet alleen je beltegoed kwijt, maar ook je telefoonnummer.

T-Mobile

Voor onbeperkte geldigheid van T-Mobile is, net als bij de voorgaande providers, activiteit vereist. Wat houdt dit precies in? Het is heel simpel, je moet iedere zes maanden een keer bellen, sms’en of gebruik maken van mobiel internet.
Zolang je dit doet blijft je beltegoed gewoon geldig. Wanneer je echter langer dan zes maanden geen teken van leven vertoont, wordt je simkaart gedeactiveerd. In tegenstelling tot bij de andere providers, ben je bij T-Mobile je beltegoed dan meteen kwijt. Ook je nummer komt dan te vervallen. Een nieuw nummer kan bemachtigd worden door een nieuwe simkaart aan te schaffen.

Ben je (bijna) door je beltegoed heen of wordt je beltegoed bijna bevroren? Geen stress, online kun je snel en betrouwbaar je beltegoed opwaarderen.