470 miljoen. Zoveel iPhones heeft Apple sinds de introductie in 2007 wereldwijd verkocht. Maar als Steve Jobs in 2005 geen harde deadline aan zijn team had gesteld, was de populaire Apple-smartphone er misschien helemaal niet gekomen!

eerste-iPhone

In februari 2005 stelde Steve Jobs een ultimatum. Software-ontwerper Greg Christie en zijn team moesten binnen twee weken met betere ideeën komen, of het iPhone-project zou geschrapt worden. En die druk had resultaat: Christie en zijn team bedachten in een kort tijdsbestek diverse onderscheidende functies van de iPhone, waaronder de muziek-app die met het touchscreen kon worden bediend, het bekende ‘schuif om te ontgrendelen’ en de Contacten-app die je direct telefoongesprekken liet voeren.

Daarnaast verkoos het iPhone-team een volledig touchscreen boven het fysieke toetsenbord waarmee veel telefoons destijds waren uitgerust. Een gouden zet, zo bleek later. Wat volgde was volgens Christie een ‘tweeënhalf jaar durende marathon’ om met een volledig nieuwe mobiele telefoon op de proppen te komen. Elk onderdeel van de iPhone – van de manier waarop foto’s, berichten en de agenda werden getoond tot het beluisteren van voicemails – werd op de schop genomen. Mede dankzij Jobs’ obsessie voor elk detail van de iPhone werd het apparaat zo’n succes, zo betoogt Christie.

Christie kreeg onlangs van Apple toestemming om te spreken over de begindagen van je iPhone, juist om te benadrukken wat voor rol innovatie speelt bij het Amerikaanse bedrijf. Apple staat binnenkort weer tegenover Samsung in de rechtszaal, omdat het van mening is dat de Zuid-Koreaanse fabrikant de ontwerpen en innovaties waarmee onder andere de iPhone groot is geworden, kopieert.

via Techmania