Apple heeft een aantal regels gepubliceerd om game ontwikkelaars tegen te gaan die zich met gratis iPad en iPhone games op kinderen richten. Dit soort games hebben tot resultaat hoge rekeningen voor ouders door aankopen die gedaan worden binnen een game. De regels maken onderdeel uit van een speciaal aan kinderen gewijde ‘Kids’ app categorie in de App Store die klaar is om gelanceerd te worden door Apple.

Apps verkopen

Volgens de nieuwe regels die door de technologie gigant uiteengezet zijn moeten game ontwikkelaars, die games produceren met als doelgroep consumenten met een leeftijd onder 13 jaar, een ‘parental gate’ instellen. Dit kan een wachtwoord zijn of een pincode, welke ingevoerd moet worden voordat een virtueel item aangeschaft kan worden.

“Voor het gebruik van apps die met name gericht zijn op kinderen onder 13 jaar moet toestemming gegeven worden door ouders of apps moeten een ‘parental gate’ gebruiken voordat ze de gebruiker toestaan om een nieuwe link te openen of een aanschaf te doen”, zo stelt Apple in haar nieuwe richtlijnen.

Hoewel mobiele casino’s als nl.SpinPalace.com al strikte richtlijnen hanteren om er zeker van te zijn dat er geen minderjarige spelers toegang krijgen tot ‘real-money’ games, zijn er bepaalde game apps die kinderen wel toestaan om geld uit te geven zonder de toestemming van hun ouders. Dit heeft tot een aantal grote zaken geleid, wat Apple zware kritiek heeft bezorgd.

In maart werd journalisten verteld over de tienerzoon van politie agent Doug Crossan, die zonder dat hij het door had de credit card rekening had laten oplopen tot maar liefst £3,700 na het spelen van apps als Hungry Shark, Gun Builder en Plants vs Zombies.

Een vergelijkbare situatie deed zich voor bij de ouders van een negen jaar oud meisje in Pennsylvania. Zij uitten hun zorgen nadat hun dochter ter waarde van $200 virtueel geld had aangeschaft in drie gratis games. Die publiciteit leidde tot een rechtszaak afgelopen februari, waarbij Apple een schikking trof door de ouders $100 miljoen terug te betalen in cash of iTunes store credits.

De nieuwe richtlijnen moeten ook voorkomen dat ontwikkelaars “behavioural advertising” gebruiken. Dit legt de handelingen van kinderen binnen een app vast om met die informatie advertenties te kunnen plaatsen die in lijn zijn met hun gedrag. Iedere app die gericht is op kinderen met een leeftijd onder 13 jaar zal gedwongen worden om een privacy beleid in te voeren om dit te voorkomen.

“Ik denk dat het positief is dat app ontwikkelaars die zich niet ethisch verantwoord gedragen hebben nu gedwongen worden om dat wel te doen”, aldus de Managing Director van Nosy Crow app ontwikkelaar, Kate Wilson.

“Het is goed voor kinderen, het stelt ouders gerust, en het is goed voor dat deel van de industrie dat zich niet bezig houdt met ellendige praktijken, waarmee de markt schoner en geloofwaardiger kan worden.”

Men maakt zich echter zorgen over bepaalde grijze gebieden binnen de nieuwe richtlijnen. Een aantal van de meest lucratieve games die beschikbaar zijn in de App store zijn gericht op zowel een ouder publiek als op kinderen, waaronder apps als The Simpsons: Tapped Out, Clash of Clans en Candy Crush Saga. De ontwikkelaars van deze games zullen daarom niet aan de nieuwe regels gebonden zijn.