Data-abbonementen voor de smartphone gebruikers zijn onduidelijker geworden. Dat komt goed uit voor de providers. Als het niet duidelijk en overzichtelijk is betaal je meer. Kies daarom voor een best passende data-abonnement en bespaar honderden euro’s.

Want er is een groeiende interesse voor een smartphone maar voor veel mensen zijn er veel onduidelijkheden over het dataverbruik. Het aantal mobiele internetters in Nederland is het afgelopen jaar verdubbeld. De stijging is sterker dan de jaren daarvoor aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Momenteel heeft immers 42 procent van alle mobiele telefoongebruikers een smartphone. Hoe wordt het precies gemeten? Wat zijn de kosten? Bijna 45 procent smarphone gebruikers weet niet hoe je het kunt bijhouden aldus Nick Willcox, Managing Director van Phone House. Slechts 28 procent heeft geen mening over hoeveel hij of zij gebruikt en 77 procent van de gebruikers heeft geen idee welke provider voor hen best passende data-abonnement heeft. Volgens een onderzoek zijn er maar weinig mensen, slechts 7 procent van de ondervraagden, weet exact welk abonnement het beste bij hem past.

Veel mensen betalen onnodig veel geel aan data-verbruik op internet. Een waarschuwingsmelder kan dat helpen voorkomen bij te hoge mobiele internetkosten. De telecomsector moet zelf voor zo’n waarschuwing gaan zorgen. De Tweede Kamer heeft dinsdag hierover een motie van VVD-Tweede Kamerlid Afke Schaart aangenomen. Volgens de VVD weten veel consumenten niet dat het gebruiken van internet buiten de bundel erg duur is. “Mensen kopen tegenwoordig een mobieltje op marktplaats, plaatsen daar hun oude sim zonder data abonnement in en gaan aan de slag met app’s om het weer te bekijken”, zegt Schaarts. “Vervolgens krijgen ze rekeningen van honderden euro’s. Daarom wil ik dat klanten gewaarschuwd worden en het advies krijgen om maar beter wel een databundel te doen.”

  • Jan

    Eigenlijk is het toch ook van de zotte dat een MB of een belminuut of wat dan ook een andere prijs kan en mag hebben buiten een bundel. het blijft toch dezelfde dienst die geleverd wordt?

    • iPhonemania

      Vodafone heeft dit jaar door de nieuwe abo prijzen flink wat winst geboekt! Ze merken dat internet flink populair is geworden, en maken gelijk misbruik ervan:S